„Тъпани и гайди” или как гайдите влязоха в дискотеката

Тъпани и гайди

„Тъпани и гайди” или как гайдите влязоха в дискотеката

Още се чудя, гайдите ли допълваха главното действащо лице – дръм енд бейса, или те самите бяха главни герои в пиесата.

Няколко приятели и разни познати офертират да ходим на „тъпани и гайди”, а аз до последно не съм убедена, че искам да отида. Винаги в представите ми родопската гайда кънти някъде в планината, в гората или край реката… Или на някое друго място, където звуците й се сливат с простора. Дори, когато гайдите са позиционирани на открита сцена, нещо липсва. Губи се спонтанния момент, когато неколцина познати, без причина, но с мерак изюркват гайдите и запяват родопски песни. Тези идеалистични представи се разбиха, когато отидох на „тъпани и гайди” в Mixtape 5.

В началото на вечерта се чувствах някак задушена, в една кутийка – черна, с четири стени и капак. Толкова много хора бяха натъпкани в затвореното пространство, за да чуят гайдите и/или beat-a от дижеридуту и тъпан. Гайдите ли допълваха дръм енд бейса или обратно, за да може звученето да е по-интересно за публиката? Всички сме се наситили на различни вариации и импровизации, но сливането този път се получи… В препълнената малка кутийка се чуваха няколко реплики с еднакъв смисъл. „Ко-о-о-пеле, откога не съм се кефел така”. Event-ът и публиката се бяха намерили. Иначе как ще се вържат гайдите с дискотеките?

Обикновено в представата на масата народ гайдите са свързани с някой телевизионен канал, излъчващ песни с народни мотиви, сценични изяви на ансамбли и баби в носии, които пеят на поляна. Да, ама не. Всъщност гайдите се надуват в ежедневието на таланти и млади хора, които във всеки пожелан момент и място запяват и карат околните да онемеят, да включват GSM –и или друга техника, в опит да запаметят чуващото се. И не ги интересува дали могат или не. На всички им се иска да запеят и засвирят на гайда.

В този ред на мисли сръбвах тежко биричка и лека-полека си зациклих в дискотеката… С изпарен ентусиазъм завърши първата част от представлението – с няколко народни песни само инструментал, изпълнен на гайда, тъпан и дижеридуто. М-м-м да, само инструментал, липсваше ми някой да запее, а гласът му да се понесе през девет планини в десета и да пробие черните стени на кутията. Но това не стана и излязох да си попуша цигарка през две врати навън.

След като се завърнах, вечерта продължи с истински зрелищни изпълнения на шотландка гайда на парче на AC/DC, което някак ме разбуди и нещо заподскача в мен и затрещах. Взех да се вслушам и какво да чуя – „Радецки гордо плува над златни вълни” и цялата публика сля гласа си с гайдите. После „Рипни Калинке” ме увъртя в хоро. Стъпките се забързваха едновременно с трескавите усмивки върху лицата на танцуващите… И еуфория избухна отвсякъде.Продължителното викане „още” предположиха няколкото излизания на бис. Накрая гласът на Попа от Оратница се понесе заедно с ритъма на гайдите и нахрани душите.

Така този път народните ритми надвиха beat-a на дискотечната музика и показаха, че четирите стени на кутийкта са просто средство звукът на гайдите да достигне до по-многобройна и различна публика. Проясни ми се – гайдата е отвън пространството и само във времето.

Тъпани и Гайди LIVE @ MIXTAPE 5

[media link=“https://soundcloud.com/buny/live-mixtape-5-1″]

Вижте също и: